Grön Flagg

Villa Korseberg är med i GRÖN FLAGG

Det kan vi vara pga ett medvetet miljöarbete. Vi lämnar varje år in en handlingsplan till föreningen Håll Sverige Rent, där vi väljer 3 teman som vi arbetar efter. Där beskriver vi arbetets gång och hur vi kopplar det till läroplanens mål. Nu har vi för 14:e gången skickat in handlingsplaner.

21-22 har vi valt att arbeta vidare med dessa teman:

 

JAG OCH VÄRLDEN   Röda gruppen (4-6 år)

Tema: Global Samverkan

Vad

Vi ska lära barnen om människors olika villkor i olika delar av världen. Vi vill göra barnen medvetna om hur vi lever i Sverige och sedan jämföra hur lika/olika vi lever, i andra länder.

Varför

För barnen skapar det en trygghet och ett sammanhang att få en uppfattning om stället som de bor på. Vår stad. Och vårt land. Vår natur, djuren i skogen, hus, vägar osv.

När vi är medvetna om vår egen situation, kan vi jämföra med hur andra människor lever i andra länder och därmed få kunskap och förståelse för olika människors livsvillkor.

Hur

Vi kommer att börja i vår närmiljö. Vi ska titta närmare på vår egen stad och ställen vi känner igen. Hur det är att bo i Vänersborg och i Sverige. Hur ser naturen ut? Vilka djur finns i skogen?

Vad behöver vi för att må bra?

Vatten, mat, hus, förskola, vänner, trygghet?

Här kommer vi att arbeta med vår värdegrund och med barnkonventionen. Därefter kommer vi att resa ut i världen och jämföra! (hus, skola, natur, djur osv)

Delaktighet och inflytande

Barnens tankar och nyfikenhet kommer att spela stor roll. Vi styr vår resa utefter deras intresse och önskemål.

Även genom att skapa lek-och lärmiljöer utifrån det som intresserar dem.

Hållbar utveckling

När barnen får ökad kunskap om att att livet ser olika ut för olika människor i olika länder, ökar förståelsen för andra människor och allas behov. Och vikten av att ta hand om varandra.

 

 

 

 

RESAN      Gröna gruppen (1-4 år)

Tema: Djur & Natur

Vad

Med de yngsta barnen på förskolan är utvecklingsområdet kopplat till Djur och natur. Först ska vi börja med Sverige och studera hur vår miljö/natur ser ut. Vi ska prata om hur våra bostäder ser ut, vad vi behöver för att leva samt utforska några av de vilda djur som lever i våra skogar. Tanken är att vi sedan ger oss ut på en resa i världen och vi vill jämföra hur djur/natur ser ut där och hur människor kan leva. Vilka likheter/skillnader ser vi. Vilka djur lever där?

Varför

Vi vill göra barnen mer medvetna om sin egen närmiljö, vårt land och de djur som lever här. Vi vill med denna resa ge barnen nya sätt att tänka kring vilka behov människor och djur har inte bara i vårt land utan även ute i världen. Vi lever i en värld som är mer global och människor rör sig och flyttar. Vi vill ge ökad medvetenhet och öka deras för-förståelse för att vi har en jord som vi tillsammans måste vara rädda om. Alla människor och djur lever inte under lika förutsättningar.

Hur

Vi introducerar temat med att ett litet troll ”Trollis” flyttar in till förskolan. Hon bor i skogen och vill att vi skapar ett hus åt henne och en trädgård/skog som hon känner igen. Vi ska låta barnen bygga ett hus och de ska få berätta vad som behövs för att bo. De ska få välja inredning. Vi kommer också att använda oss av Barnkonventionen (en förenklad bok för de minsta) för att tala om vad vi behöver och har rätt till som barn.

Delaktighet och inflytande

Barnens tankar och idéer ska vi lyfta fram och de är deras intresse som får styra även om vi har en grundplanering. Vad säger barnen? Vad kan de? Vad frågar de om?

Hållbar utveckling

Vår ambition är att barnen ska få ökade kunskaper och bli mer varse om hur vår natur och vilka djur som lever här. Hur ser våra bostäder ut osv. Vi vill att de ska förstå att vi måste ta hand om varandra, vår natur och miljö. Vi vill skapa en förförståelse för att vi alla har behov och de ska tänka lite större när de gör olika val både som barn och i framtiden.

 

MUSIK OCH KULTUR  för alla!

Tema: Livsstil & Hälsa

Vad

Vi ska låta barnen uppleva musik från hela världen!

Vi ska utforska musik och kultur i Sverige och i andra länder. Jämföra likheter och olikheter.

Varför

Genom att jämföra olika musikstilar och genrer ökar vi barnens intresse och förståelse för musik. De får också möjlighet att utveckla sitt språk (tal, sång, dans, uttryck) Samtidigt som vi tränar motorik, samarbete och skapar ett intresse!

Hur

Genom planerade musikstunder, men också genom att få in sång, musik och rörelse i många aktiviteter under dagen!

Delaktighet och inflytande

Vi som pedagoger ska se barnens intresse och behov, hitta sånger och rörelser som intresserar och utvecklar!

Barnen ska känna att de kan önska och få lov att styra över sina sånger och musiktillfällen.

Hållbar utveckling

Socialt; att hitta glädjen i att sjunga och röra sig tillsammans. Imitera varandra och lära sig av varandra. Språklig träning! Att uppleva ny musik som man annars inte skulle lyssnat på. Öka förståelsen för olika kulturer.

 

 

 

arbetscykel_gf_broschyr