Villa Korsebergs plan mot diskriminering

och/eller kränkande behandling 2023-24

I den bästa av förskolor

skapas förutsättningar för lärande.

En miljö som är stimulerande

för barn, elever och personal.

Det ska kännas bra i magen att gå till förskolan och jobbet!

Ett accepterande klimat där det råder en ömsesidig respekt

mellan barn och personal.

Villa Korsebergs Värdegrund

”Vår gemensamma strävan är att:

varje barn, förälder, kollega och besökare skall känna sig

sedd, hörd, bekräftad, respekterad och delaktig”

”Korsebergsandan”

Vi strävar efter att barnen ska bli

en ”god Korsebergare”

De vuxna är förebilder som vill förmedla en känsla

av trygghet, positivitet, glädje, nyfikenhet,

och respekt för andra människor, natur, miljö och ting.

Vi ska ge barnen förutsättningar att utvecklas

efter sin unika förmåga

och förbereda dem för att klara

sig bra i fortsättningen.

Varför finns en plan mot diskriminering och/eller kränkande behandling?

Planen syftar till att främja barns lika rättigheter oavsett ålder, kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionshinder och att förebygga och förhindra trakasserier och annan kränkande behandling.

I planen skall de åtgärder som planeras att påbörjas eller genomföras konkret beskrivas. Planen ska vara anpassad till den egna verksamheten och årligen följas upp och utvärderas.

Barnen ska finnas med i arbetet.

Arbete mot diskriminering och/eller kränkande behandling handlar om att skapa en förskola fri från diskriminering, trakasserier och kränkande behandling. En trygg vardag är en förutsättning för att barnen ska kunna delta i verksamheten på lika villkor.

Vi arbetar fortlöpande i 4 steg:

  1. Undersöka risker för diskriminering. Vi ser regelbundet över barnens trygghet och trivsel.
  1. Analysera. Arbetslaget ska analysera orsakerna till riskerna och därefter sätta upp konkreta mål.
  1. Åtgärda. Beroende på vad som orsakar riskerna, beslutar vi oss för mål och åtgärder. Vi tidsplanerar åtgärderna och bestämmer vem som ansvarar för att de genomförs.
  1. Följa upp och utvärdera Nu ska hela arbetet, inkl. undersökning, analys och åtgärd följas upp och utvärderas. När det är klart ska de erfarenheter vi fått användas i steg 1 (undersökningen) i nästa cykel av arbetet med aktiva åtgärder. Villa Korseberg genomför utvärdering varje termin. Då går vi igenom planen och reviderar så att det finns en aktuell nulägesbeskrivning. Aktuell plan förankras bland barn och föräldrar.

Ansvarsfördelning

Det är Villa Korsebergs Styrelse som ansvarar för att:

  • Se till att det bedrivs ett målinriktat arbete med planen mot diskriminering och/eller kränkande behandling samt mot sexuella trakasserier.
  • Utvärdera och revidera planen
  • Om förskolan får kännedom om diskriminering, trakasserier eller annan kränkande behandling förekommer, se till att utredning görs och åtgärder vidtas.
  • Se till att personalen har ett gemensamt system för hur de dokumenterar upptäckt diskriminering, trakasserier och annan kränkande behandling och de åtgärder som vidtagits.
  • Utreda och dokumentera om det förekommer diskriminering, trakasserier eller annan kränkande behandling mellan barn och personal.

Det är all personals ansvar att

  • Följa skolans plan mot diskriminering och /eller kränkande behandling
  • Vara aktiva aktörer i arbetet med att skapa ett tillåtande och accepterande klimat
  • Se till att åtgärder vidtas då diskriminering, trakasserier eller kränkande behandling misstänks/anmäls/upptäcks.
  • Dokumentera misstanke.
  • Bevaka utredda fall.

Som vårdnadshavare på villa Korseberg förväntas man:

  • Ställa sig bakom förskolans värdegrund och arbeta tillsammans med personalen för allas bästa.
  • Ta kontakt med förskolan vid oro och frågor.
  • Delta på föräldramöten och utvecklingssamtal.
  • Ha samtal med sina barn om förskolan och vad som händer i verksamheten och vara uppdaterad på Tyra.

Barn

I verksamheten förs dagliga samtal med barnen kring respekt och förståelse för andra individer.

Barnen deltar i grupp och individstärkande aktiviteter för att skapa så stor trygghet som möjligt för både individ och grupp. Pedagogerna använder sig bla av Kompisböckerna baserade på Barnkonventionen och 10 små Kompisböcker (Linda Palm)

Personal

Givetvis inkluderas ALLA på Villa Korseberg av planen. Liten som stor. Om man som personal känner sig kränkt och /eller illa behandlad ska man vända sig till Styrelsen direkt. Vi genomför regelbundna medarbetarsamtal samt arbetar personalfrämjande genom tex trivselkvällar.

Upptäcka

Det är viktigt att upptäcka trakasserier/kränkande behandling tidigt! Vi är en liten förskola och personalen arbetar nära varandra och barnen. Detta ger oss förutsättningar att skapa goda relationer och att tidigt upptäcka om något händer.

Utreda samt åtgärda

När det sker diskriminering, trakasserier eller kränkningar använder vi vår handlingsplan. Den ska syfta till att upptäcka, utreda, åtgärda och uppfölja/utvärdera.

Ärenden ska utredas skyndsamt och dokumenteras.

Pedagogen samtalar med de inblandade (en och en) dokumenterar och informerar arbetslaget

Vid samtal med det utsatta barnet är det viktigt att tänka på (naturligtvis beroende på barnets ålder)

  • Att skapa förtroende och trygghet
  • Tala om att du tänker att itu med detta och ta reda på vad som har hänt
  • Avstämning med berörda parter och föräldrar

Vid samtal med det barn som diskriminerar/trakasserar/kränker är det viktigt att tänka på

  • Skapa förtroende och trygghet
  • Tala om vad du fått reda på och fråga hur barnet ser på det som framkommit
  • Kontrollera att barnet förstår vikten av att ta ansvar för sina handlingar
  • Tala klarspråk utan att moralisera
  • Avstämning med berörda parter och föräldrar
  • Ev återkoppling

Nulägesbeskrivning

Förskolan Villa Korseberg har läsåret 23/24, 23 barn inskrivna i åldern 1-6 år. Vi är en gemensam avdelning, men delar upp oss i mindre grupper under dagen.

Övergripande mål förverksamheten

Det ska råda ett accepterande klimat med ömsesidig respekt mellan barn och barn och personal och barn samt personal och förälder.

Det ska vara en trygg miljö på förskolan.

På Villa Korseberg ska all personal ha en samsyn när det gäller kränkande behandling.

Förebygga

Regler och rutiner

En viktig del av det förebyggande arbetet är att se över arbetssätt, rutiner och regler. Vi ser till att det inte finns strukturer som bidrar till diskriminering, trakasserier och kränkande behandling.

Vi har noll tolerans mot nervärderande språkbruk.

Personalen har täta planerings-och reflektionsmöte där vi stämmer av.

Säkra förskolan

Vi säkrar förskolan så att barnen kan känna sig trygga. Dels genom en säker fysisk miljö. Vi genomför regelbundna skyddsronder. Men också att vara närvarande och kunna agera direkt om det uppstår bråk där kränkningar förekommer. Små barn har begränsad förmåga att överblicka det som händer och inse konsekvensen av det egna beteendet. De behöver därför ofta vuxnas stöd att reda ut situationer.

Så här märks ovanstående på vår förskola:

  • Vi visar varandra respekt
  • Vi är lyhörda, berömmer, bekräftar och uppmuntrar varandra
  • Rektor informerar om förskolans plan mot diskriminering och/eller kränkande behandling så att alla är medvetna om vad som gäller
  • Vid behov informeras föräldrar direkt om uppkomna situationer och åtgärder som vidtagits
  • Vikarier informeras om förskolans policy och regler.

Under läsåret arbetar vi bla med följande aktiviteter i förebyggande syfte:

  • Gemensam storsamling
  • Arbete i smågrupper
  • Vi läser och arbetar med 10 små Kompisböcker samt Kompisböckerna som baseras på Barnkonventionen
  • Vi pratar om vad ”Korsebergs-andan” är och att göra sitt bästa. Om man vill ha en bra kompis ska man va en bra kompis!
  • Dagliga kontakter med föräldrar
  • Utvecklingssamtal i nov
  • Reflektionstid på våra planeringsmöten
  • Medarbetarsamtal i nov
  • Allas-lika-värde tavla i hallen.
  • Dokumentationsväggar med bilder och text som uppmärksammar att vara en god Korsebergare.